Seizure Headaches in Children

Kenneth F Swaiman, Yitzchak Frank

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

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Abstract

Six children with paroxysmal headaches resulting from seizure disorders are reported. The clinical picture of seizure headaches includes the following features: they are usually diffuse or bifrontal; they begin abruptly at any time and last for minutes or several hours; in the majority of cases they are accompanied by nausea and vomiting and followed by postictal lethargy or sleep; there are no precipitating factors; they respond to anticonvulsants. The factors which differentiate between seizure headache and migraine are discussed. Seizure headache can be the sole clinical manifestation of seizure foci in the limbic system and other parts of the cortex. Some of these patients will have other autonomic phenomena such as pallor and abdominal pain; nearly all have nausea and vomiting. Six cas de céphalées paroxystiques chez l'enfant, provenant de troubles comitiaux sont présentés. L'allure clinique des cephalées critiques présente les caractères suivants: elles sont habituellement diffuses ou bi‐frontales, elles commencent brutalement à n'importe quel moment et durent de quelques minutes à plusieurs heures. Dans la majorité des cas, elles sont accompagnées de nausées et de vomissements et suivies d'une léthargie post‐critique ou de sommeil; il n'y a pas de facteurs annonciateurs; les médications anticomitiales sont actives. Les facteurs qui différencient céphalées critiques et migraines sont discutés. Les céphalées critiques peuvent être la seule manifestation clinique de foyer comitial dans le système limbique et les autres parties du cortex. Quelques sujets présentent d'autres manifestations végétatives telles que pâleurs et douleurs abdominales. Presque tous ont des nausées et des vomissements. Es wird über sechs Kinder mit paroxysmalen Kopfschmerzen infolge eines Krampfleidens berichtet. Das klinische Bild der Krampf‐Kopfschmerzen bietet folgende charakteristischen Befunde: Die Schmerzen sind gewöhnlich diffus oder bifrontal, sie beginnen abrupt, können zu jeder Zeit auftreten und dauern Minuten bis einige Stunden an. In der Mehrzahl der Fälle klagen die Patienten über Übelkeit, erbrechen und fallen anschliessend in einen postiktalen Dämmerzustand oder Schlaf; es gibt keine ursächlichen Faktoren; die Kopfschmerzen sprechen auf die Behandlung mit Antikonvulsiva an. Auf die unterschiedlichen Befunde bei krampfbedingten Kopfschmerzen und bei Migräne wird ausführlich eingegangen. Krampfebedingte Kopfschmerzen können die einzige klinische Manifestation von Krampffoci im limbischen System und anderen Teilen des Cortex sein. Bei einigen Patienten treten auch andere vegetative Symptome wie Blässe und Bauchschmerzen auf. Nahezu alle Kinder Klagen über Übelkeit und Erbrechen. Se aportan seis casos de niños con cefaleas paroxísticas a consecuencia de enfermedades con crisis agudas. El cuadro clínico de los ataques de cefalea incluye los datos siguientes: son por lo general difusas o bifrontales; empiezan abruptamente en cualquier momento y duran desde minutos a varias horas; en la mayoría de los casos se acompañan de nauseas y vómitos y se siguen de letargia postictal y sueño; no existen factores desencadenantes y responde a los anticonvulsilantes. Se discuten los factores diferenciales entre la crisis de cefalea y la migraña. Los ataques de cefalea pueden ser la única manifestación de crisis focales en el sistema límbico y otros puntos del córtex. Algunos de estos pacientes pueden tener otros fenómenos vegetativos tales como palidez y dolor abdominal; casi todos tíenen nauseas y vómitos.

Original languageEnglish (US)
Pages (from-to)580-585
Number of pages6
JournalDevelopmental Medicine & Child Neurology
Volume20
Issue number5
DOIs
StatePublished - Oct 1978

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